Tuesday, March 29, 2011

Olny srmat poelpe can raed tihs.

More Brain Stuff . . . From Cambridge University

Olny srmat poelpe can raed tihs.

cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm.

Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

Monday, March 28, 2011

Segarkan minda anda

Read out loud the text inside the triangle below.


More than likely you said, "A bird in the bush," and........
if this IS what YOU said, then you failed to see
that the word THE is repeated twice!
Sorry, look again.  




Test Your Brain
This is really cool. The second one is amazing so please read all the way though. 

Count every "F" in the following text:


FINISHED FILES ARE THE RE
SULT OF YEARS OF SCIENTI
FIC STUDY COMBINED WITH
THE EXPERIENCE OF YEARS...


(SEE BELOW)




HOW MANY ?







WRONG, THERE ARE
6 -- no joke.
READ IT AGAIN !

Really, go Back and Try to find the 6 F's before you scroll down.








The brain cannot process "OF". 


The reasoning behind is further down.
Incredible or what? Go back and look again!!


Anyone who counts all 6 "F's" on the first go is a genius.

Three is normal, four is quite rare.  

Friday, March 25, 2011

Takziah: Buat seorang teman


Takziah buat seorang teman yang baru sahaj kehilangan salah seorang ahli keluarganya pada rabu, 23 Mac 2011.

Teman...
Maaf...tak dapat bersama-sama kamu pada saat-saat sukar ini
Maaf...tak dapat menemani kamu tika kamu bersedih
Maaf...tak dapat mengharungi detik duka ini bersama mu
Maaf...tak dapat menziarahi kamu dan keluarga
Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul
Takziah buat kamu dan keluarga
Semoga arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman
Dari jauh ku doakan kamu
Tabahlah...sabarlah...
Kuatkan semangat untuk anak-anak arwah
Takziah
Al-Fatihah...


Firman Allah swt :
"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."

(QS. Ali Imran : 185)


Sesungguhnya, apabila kematian menjenguk seseorang, tanah dan pasir akan menjadi tempat tidurnya. Munkar dan Nankir menjadi temannya. Kubur menjadi tempat tinggalnya. Hari kiamat menantinya dan syurga atau neraka tempat kembali.

Firman Allah bermaksud:
“Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengenal apa yang kamu kerjakan.”

(Surah Al Munafiqun: Ayat 11)

nota kaki: kematian itu tidak mengira masa, tempat, usia....bersediakah kita???

Wednesday, March 23, 2011

Bertudung tapi BOGEL

 

 Isu ini dah lama di perkatakan, ramai yang sedar dan ramai juga yang perasan tapi buat-buat tak faham sampaikan ianya jadi seperti perkara biasa yang tak salah pun kalau buat, sedangkan terang-terang hukum agama Islam dah gariskan tatacara menutup aurat dengan betul. Kalau sekadar nak berfesyen lebih elok tak payah pakai terus. Mungkin ada yang kata itu sekadar permulaan, tapi kalau permulaan pun dah salah bila masanya nak betul. Bukannya dan berdakwah kerana diri sendiri pun masih banyak silap di mana-mana, sekadar saling ingat-mengingatkan di samping muhasabah diri sendiri. Malas nak cerita banyak, layan kan aja gambar-gambar di bawah kerana ianya sudah boleh menceritakan situasi yang melanda masyarakat akhir zaman ini.



Islam telah menggariskan pakaian yang wajib dipakai oleh setiap muslimah. sebagaimana yang ditetapkan oleh al-Qur’an dan hadis-hadis Nabi Sallallahu alaihi wasallam, iaitu: 
  1. Hendaklah menutup seluruh anggota badan, termasuk kepala, rambut, leher, lengan, melainkan muka dan dua tapak tangan sehingga dua pergelangan tangan.
  2. Pakaian itu tebal, tidak menampakkan warna kulit yang dapat dilihat dari celah-celah sulaman benang pakaian itu.
  3. Pakaian itu luas, tidak sempit, dan tidak ketat sehingga boleh menampakkan bentuk susuk badan.
  4. Pakaian itu tidak menyerupai atau seakan-akan pakaian lelaki
  5. Pakaian itu tidak berbau harum atau wangi kerana ia boleh menarik perhatian orang.

Kewajipan menutup aurat itu berdasarkan kepada dalil al-Qur’an dan Hadis. Di antaranya firman Allah:

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi daripada perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang-orang yang beriman supaya kamu berjaya.” (Surah Al-Ahzab : 59)

Oleh yang demikian, sebagai menyahut titah perintah Allah, isu bertudung khususnya menutup aurat janganlah ia dipandang sebagai perkara remeh. Ia adalah perkara wajib. Mentaati perkara wajib adalah perkara besar, walaupun ia dipandang remah oleh sebahagian manusia.





sumber gambar dan sedikit-sedikit ayat kopi melalui emel dari ogy yang dah lama menghuni inbox ku

Monday, March 21, 2011

Review - Big Momma Like Father Like Son

 

Cerita kali ni bermula dengan heronya si Martin Lawrence aka Malcolm Turner aka Big Momma nak masukkan anak tiri dia si  Brandon T. Jackson aka Trent aka Charmaine ke Duke Universiti, tapi si Trent ni yang terasa dia femes ngan Prodi-G nya nak jadi penyanyi hip hop. Oleh sebab dia tak cukup umur 18 tahun lagi dia kena dapatkan tandatangan Malcolm ni sebagai penjaga dia la kiranya. Dalam pada Trent sebok2 nak dapatkan tandatangan Malcolm, dia ternampak kes bunuh oleh gangster masa dia follow Malcolm bertugas.


Nak dijadikan cerita, Orang jahat tu dah cam muka Trent, jadi Malcolm cadangkan dorang menyamar (undercover) bagi mengelakkan orang jahat tu dapat cari Trent sambil 2 tu bole cari flash drive yang penjenayah tu nak sangat. Dorang masuklah all-girls performing arts school sebab flash drive tu di sembunyikan kat sana.


Kat all-girls performing arts school ni macam2 la jadi, akibat daripada penyamaran mereka berdua ni, kelakar la juga masa-masa ni dan seperti biasa (tipikal filem) si Trent yang di kenali sebagai Charmaine jatuh cinta la ngan sorang budak nama apa tah dah lupa pulak (lakonan Jesicca Lucas) dan seperti biasa juga ke kantoian penyamaran si Trent ni sebab dia gi date ngan pompuan tu sebagai Trent.


Oke lepas kantoi tu tibalah masa untuk lawan-lawan dan gado2 nak bunuh2 segala bagai sambil2 nak rampas flash drive tu..nak tau lebih lanjut boleh lah menjejakkan kaki ke TGV atau GSC berhampiran anda.

Pendapat aku:
Filem Big Momma yang ni macam tak berapa menjadi sangat, jalan cerita dia dan kekelakarannya pun agak cukup2 nak bagi ketawa nampak gigi sikit2 je..rasa aku Big Momma House 1 & 2 lagi kelakar kot..

so bintangnya 2.5 dari 5..oke la tu..

nota kaki: erk.. rasanya korang faham tak sinopsis cerita aku ni..hohoho aku memang tak de bakat la nak wat review nih..haish...

Friday, March 18, 2011

Man...Juara Raja Lawak Astro musim ke-5




Malam ni dok layan Raja Lawak akhir je, lawak dia boleh tahan la tapi tahap biasa2 aja kot bagi aku, pada pendapatan aku yang kurang arif ni kot, yang paling kelakar malam ni kumpulan R2, pastu man dan paling tak kelakar kumpulan balas hehe...tapi nampaknya pilihan pengundi2 yang mengorbankan kredit mereka mengalahkan pilihan aku yang tak mengundi ni haha..apa2 pun aku suka tengok man sengih je masa johan ngan zizan umum keputusan tu...panjang je sengih dia, cam comel la pulak, tapi oke la sebab dia konsisten kan...tahniah Man juara Raja Lawak astro musim ke lima...


Naib juara R2, u olz memang terbaek la...


  tempat ketiga kumpulan balas..oke la tu kan tom & jerry


  apa-apa pun pengacara dia lagi Johan ngan Zizan memang lawak sey...hahaha 





tapi paling kelakar tak boleh blah mestilah juri dia david teoh..tinggi2 kelapa bali, walaupun tinggi sedar diri....yea yeahhhhhhhhhhhhhhhhh.....
nota kaki: tahniah pada semua, gambar2 di culik dari pakcik gugel..

Thursday, March 17, 2011

Radiasi

Malang bertimpa-timpa bagi negara Jepun, setelah dilanda gempa sekuat 9.0 pada skala richter Jumaat lepas, Tsunami setinggi 10 meter melanda negara itu. Kesan daripada bencana tersebut menyebabkan loji tenaga nuklearnya di Fukushima mengalami letupan seterusnya mengakibatkan kegagalan berfungsi. Rentetan daripada kejadian tersebut yang turut memberikan tempias pada negara-negara serantau akibat kebimbangan penyebaran radiasi daripada loji nuklear tersebut. Pada coretan kali ini, aku sekadar ingin berkongsi sedikit maklumat yang di petik daripada akhbar Utusan Malaysia. Di samping itu sama-sama lah kita mendoakan yang terbaik untuk Jepun dan penduduknya serta negara-negara sekitarnya.


KEADAAN RADIASI DI LOJI NUKLEAR FUKUSHIMA 
  • Terdapat 55 loji tenaga nuklear kini beroperasi di Jepun termasuk Loji Tenaga Nuklear di Fukushima.
  • Loji Tenaga Nuklear di Fukushima mempunyai enam reaktor. Empat daripadanya kini terjejas teruk.
  • Agensi Tenaga Atom Antarabangsa menyatakan krisis radiasi di Loji Tenaga Nuklear di Fukushima kini berada pada tahap 6, yang dianggap tahap bahaya.
  • Para pegawai Jepun berkata, tahap radiasi pada pukul 10.20 pagi semalam (9.22 pagi waktu Malaysia) adalah pada 30 mSv antara reaktor no. 2 dan no. 3, manakala 400 mSv berdekatan reaktor no. 3 dan reaktor no. 4 (100 mSv).


JENIS RADIASI

  • Terdapat dua jenis radias iaitu jenis mengion dan bukan mengion.
  • Radiasi bukan mengion termasuklah inframerah, gelombang radio, radiasi telefon bimbit dan radiasi ketika menggunakan gelombang mikro ketika memasak. Apabila ia kuat, ia mampu memanaskan tisu, namun ia dipercayai bukan penyebab kanser.
  • Radiasi mengion lebih berbahaya kerana ia memecahkan ikatan kimia dan menyebabkan kanser. Contohnya sinar-X, sinar gamma dan partikel alpha atau beta dikeluarkan satu elemen radioaktif ketika ia mereput.


RISIKO RADIASI
  • Pakar menyatakan tiga faktor menentukan sama ada letupan radiasi itu berbahaya atau tidak berbahaya iaitu kekuatan pendedahan, tempoh terdedah dan rawatan.
  • Mengikut kelaziman kira-kira separuh orang terdedah kepada dos 5,000 microsievert (mSv) di seluruh badan akan mati, manakala 6,000 mSv pula akan menyebabkan kematian jika tidak mendapat rawatan segera.
  • Pendedahan kepada 10,000 mSv pada satu dos akan menyebabkan kematian dalam tempoh beberapa minggu.
  • Dalam satu kemalangan nuklear teruk, pendedahan boleh mencapai beribu-ribu mSv berdekatan teras reaktor.
  • Kesan pendedahan radiasi pada kesihatan paling berbahaya adalah kanser etrutama leukimia, selain kanser peparu, tiroid dan usus.
  • Pada tempoh masa panjang radiasi boleh merosakkan asid deoksiribonukleik (DNA) dan membawa kepada kecacatan bayi.
  • Pengkaji utama institut perlindungan radio dan keselamatan nuklear (IRSN), Patrick Gourmelon berkata, risiko bergantung kepada pendedahan dos. Walaupun terdedah kepada dos kecil, meningkatkan risiko kanser.
  • Pendedahan kepada 50 hingga 100 mSv mengubah tindak balas kimia dalam darah.
    • 500 mSv: mual
    • 700 mSv: muntah-muntah
    • 750 mSv: rambut gugur (dalam tempoh 2-3 minggu)
    • 900 mSv: cirit-birit
    • 1,000 mSv: pendarahan
    • 4,000 mSv: kemungkinan maut dalam tempoh 2 bulan jika tidak menerima rawatan
    • 10,000 mSv: kerosakan usus, pendarahan dalaman dan maut dalam tempoh 1-2 minggu
    • 20,000 mSv: kerosakan pada sistem saraf dan pengsan dalam beberapa minit dan maut dalam beberapa jam atau hari

*untuk rekod paras sinaran di Malaysia masih berada pada tahap normal iaitu 0.17 uSv/jam
*had dedahan sinaran orang awam adalah 0.50 uSv/jam

Wednesday, March 16, 2011

Gempa bumi di Jepun mengubah paksi bumi


Gempa bumi  @ Earth Quake @ 地震(じしん)Jishin @ زلزال  zil zaalun kuat yang melanda Jepun dilaporkan begitu berkuasa sehingga mengubah bentuk persisiran negara itu dan menganjak paksi bumi. Menurut saintis Amerika Syarikat dan Itali, gempa itu bukan sahaja menyebabkan sebahagian daripada tanah bergerak hampir 2.5 meter tetapi juga menganjakkan bumi daripada titik paksi sekurang-kurangnya 8-10 sentimeter ke timur.

Selain itu, gempa terkuat yang pernah melanda Jepun itu turut mempercepatkan pusingan harian bumi sebanyak 1.6 mikrosaat pada hari kejadian. Profesor dari Universiti Tokyo, Satoko Oki berkata, Gempa bumi sekuat itu yang disebabkan pergerakan lantai bumi di bawah laut hanya berlaku sekali setiap 1,000 tahun.


Banyak bencana alam (banjir, letusan gunung berapi, gempa bumi, salji melampau, panas melampau dll) berlaku sejak akhir-akhir ini menimbulkan pelbagai persoalan, mungkinkah usia dunia sudah hampir ke penghujungnya. Semakin banyak musibah dan malapetaka yang mengakibatkan huru hara dan kesengsaraan.  Sehebat mana pun manusia tidak akan mempu melawan kuasa Tuhan. Sekali lagi takziah pada yang terlibat dengan bencana ini, semoga terus tabah dan sabar.

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka". (H.R Muslim)


Renung-renungkan dan selamat beramal. 


-Sumber: Sinar, Berita Harian-

Monday, March 14, 2011

Datuk Lee Chong Wei - Juara Seluruh England


Belum terlewat lagi nak ucapkan TAHNIAH buat Datuk Lee Chong Wei atas kemenangan menewaskan seteru ketatnya Lin Dan dalam perlawanan akhir Kojohanan Badminton Seluruh England yang berlangsung semalam di Birmingham. (Memang tak boleh blah tengok muka berlagak Lin Dan nih huhuhu). Akhirnya, setelah tewas berkali-kali, dengan semangat kental dan usaha gigih menang jugak LCW ni. LCW menang bergaya straight set 21-17, 21-17 dalam masa 52 minit. Untuk rekod, dari 23 kali pertemuan mereka LCW baru menang 8 kali, termasuk kemenangan semalam. Harap-harap momentum ni berkekalan dan berterusan. oooo tiba2 pulak nak nyanyi lagu fikirkan boleh!!!

Jika kau fikirkan kau boleh
Kau hampir boleh melakukan
Jika kau fikirkan ragu-ragu
Usahamu tidak menentu

Jika kau fikirkan kekalahan
Kau hampiri kegagalan
Jika kau fikirkan kemenangan
Kau hampiri kejayaan

Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Kau fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh

Percaya apa kau lakukan
Tabah apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Engkau boleh 

 nota kaki: kecewa ngan kekalahan bergu Koo Kien Kiat - Tan Boon Heong 

 kredit gambar: Arena.my

Sunday, March 13, 2011

Alkisahnya...

Alkisahnya...

-


--


---


----



-----

ooooo alkisahnya dari tadi aku dok bukak  tingkap new post kat belog aku ni, konon2 nya mahu mencoret sesuatu di sini. Minit pertama cuma huruf A sahaja yang tertulis, minit kedua...ketiga...ke empat...hanya memandang skrin dengan pandangan kosong...

Akhirnya buka muka buku tengok2 wall sambil cari2 ilham...buka pula muka buku si kosong..bertambah-tambah2 kosong la kepala ku ini...
Minit ke 20...padam huruf A tadi ganti dengan perkataan (bukan huruf lagi oke) Mungkin...... sampai situ je, mungkin apa...apa...apa...ooooo tidak aku blank

Oleh kerana aku kehabisan kosa kata nak menulis, aku jalan ke dapur dan sapu mentega pada roti...hurm....sedap...dah masuk minit ke 43...


Minit sudah berjanti jam..1 jam 07 minit..CUKUP!!!! 
aku memang tak tau nak tulis apa
kosong..kosong..kosong..mungkin juga suasana sunyi dan rumah yang sedang kosong ini mempengaruhi tahap ke kreatifan aku dalam sastera dan penulisan...

SEKIAN...
KOSONG...
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Friday, March 11, 2011

Gempa bumi dan Tsunami menggegar Jepun

 
Ingat lagi tarikh 26 Disember 2004 saat gempa bumi kuat dengan ukuran 9.0 pada skala ritcher yang berlaku di lautan hindi lepas pantai barat acheh yang mengakibatkan ombak besar tsunami yang membadai kawasan2 pantai di selatan asia, sumatera utara, Thailand dan Malaysia. Tragedi ini telah mengorbankan ribuan nyawa.



Kini setelah 7 tahun berlalu, hari ini satu gempa bumi kuat berukuran 8.9 pada skala Richter menggegar pantai timur Jepun, mengakibatkan satu amaran tsunami setinggi 10 meter dikeluarkan. Menurut Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (USGS), gegaran itu berlaku kira-kira 130 kilometer di timur Sendai, Honshu pada kedalaman 24 kilometer. Sehubungan dengan itu juga satu amaran laut bergelora dan paras air laut tinggi dijangka berlaku di perairan pantai Labuan dan Sabah mulai 6 petang dan 12 tengah malam ini. Penduduk-penduduk di sekitar kawasan terbabit di minta berhati-hati dan peka dengan sebarang pengumuman dari pihak2 berkuasa.


Takziah di ucapkan pada semua yang mangsa-mangsa gempa bumi dan tsunami di Jepun.


Segmen ilmu

Tsunami (津波 bahasa jepun ombak besar di pelabuhan, Kunrei – Shiki: Tunami), sering kali disalah takrifkan sebagai gelombang pasang surut (tidal wave), merupakan satu siri ombak yang berlaku selepas gempa bumi (dalam laut), tanah runtuh, aktiviti gunung berapi, letupan, atau hentaman meteor dalam atau berhampiran laut. Tenaga setiap tsunami adalah tetap, fungsi ketinggiannya dan kelajuannya. Dengan itu, apabila gelombang menghampiri pantai, ketinggiannya meningkat sementara kelajuannya menurun. Gelombang tersebut bergerak pada kelajuan tinggi, hampir tidak disedari apabila melintasi air dalam, tetapi meningkat kepada ketinggian 30 meter atau lebih. Tsunami boleh menyebabkan kerosakan teruk pada kawasan persisiran pantai dan kepulauan.



Tsunami dalam sejarah

Berikut merupakan kejadian tsunami utama dalam sejarah:
  • 2004: Gempa Bumi di Lautan India, menyebabkan tsunami melanda banyak negara dan mengorbankan lebih 150,000 orang.
  • 1998: Gempa bumi berukuran 7.0 di perairan Papua New Guinea menghasilkan ombak setinggi 10 m, dan membunuh lebih 6,000 orang.
  • 1976: Tsunami yang melanda Filipina mengorbankan lebih 5,000 orang.
  • 1960: Gempa bumi paling besar dalam sejarah (berukuran 9.5) di selatan perairan Chile menghasilkan tsunami di Lautan Pasifik dan membunuh lebih 3,000 orang di Chile dan Hawai
  • 1946: Gempa bumi berukuran 7.8 berhampiran Alaska, Amerika Syarikat menghasilkan ombak besar setinggi 35 m, dan membunuh sebanyak 165 orang.
  • 1883: Letupan Gunung Berapi Krakatoa di Selat Sunda menghasilkan tsunami setinggi 35 m, dan mengorbankan 36,000 orang.
  • 1755: Tsunami menghancurkan Lisbon, Portugal dan mengorbankan kira-kira 60,000 orang.

kredit gambar: gempabumi, Jepun - Berita Harian
sumber berita - Bernama, Berita Harian, Utusan Malaysia, Wikipedia

Thursday, March 10, 2011

Cek Kesihatan Komputer Anda


Sebagai seorang yang baru jek bergiat aktif dalam dunia belog dan agak kurang faham pasal dunia maya ni makanya aku pun baru je tau rupa-rupanya belog ni pun boleh juga diserang oleh anasir jahat bernama malware (kesian kan aku, tu pun tak tahu...haish...)

memang jahat pakcik malware ni...nanti dia datang usha2 dulu, dia akan serang komputer korang sipi2 dulu pastu dia merebak2 macam kanser...huuu seram....memula aku pun tak tahu jugak sampailah sewaktu aku berjalan-jalan melawat belog2 lain, inchi Avira telah memberi amaran bahawa belog  yang aku nak masuk itu berpenyakit dan perlu dijauhi., katanya 'hep jangan masuk belog ni, ada kuman yang membawa gejala serupa influenza' hohoho nampak sangat tipu kan, tapi yang part bagi amaran tu betul!!!

mula dari situ aku pun cari-cari la info pasal malware ni dan jumpa kat wikipedia..nak tahu boleh tekan sini. Kalau korang semua nak cek tahap kesihatan belog korang, bole semak secara maya kat Virus Total



ataupun kat unmask parasite

 

untuk kedua2 laman web tu korang cuma perlu masukkan url belog, nanti dia akan wat diagnose kat belog korang....setakat ini belog aku masih sihat walafiat...jadi korang semua boleh lah bersenang-senang kat sini tanpa ragu-ragu...selamat membaca :)

nota kaki: bola sepak kelayakan olimpik Malaysia vs Pakistan semalam seri, so Malaysia layak ke pusingan seterusnya.. tahniah!!!

Wednesday, March 9, 2011

Luahan Perasaan!!!

argh...
arghh...
arghhh...
arghhhh....


memang bikin panas....inchi berukbang berudben bole tak jalan laju sikit, ini dah tahap kura-kura terseliuh kaki..nak loading satu page bole siap aku makan nasik sepinggan..belum lagi asyik kuar kata-kata hikmat 'server not found'...walla terbaek la aku bayar tiap2 bulan memang saja-saja jah nak buat amal jariah....haish...memula dulu oke jek, laju sangat la..buka youtube pun memang tak de la nak buffering2 nih, lancar je...sampaikan aku tersengih bangga sambil angkat2 kening kat housemate aku sebab berudben dia lombab hahaha .....akibatnya, sekarang kan dah kena balasan...oooo tak boleh terima nih, dah sebulan buat hal, kalau dah buka tu siap2 kan lah kerja lain kat tepi, sambil2 tunggu, bole lipat kain, buat air, guling2 kadang-kadang tertidur siap mimpi2 lagi...apekah???


Jangan nak kata berudben aku dah sampai limit pulak..bulan ni baru guna 1.052 GB daripada 10GB!!!! aish...nak tekanan betullah cam nih!!!! tekanan...tekanan....

  
 nota kaki: Malam ni ada bola Pakistan vs Malaysia..sila beri sokongan

Tuesday, March 8, 2011

Selamat Hari Wanita


Sebenarnya aku pun tak tahu ada hari wanita sedunia yang di sambut pada 8 Mac setiap tahun sehinggalah aku dengar warta berita pagi tadi..yang ke 100 pulak tu...adeh...nampak sangat kurang pengetahuan awam..Sempena hari wanita ini ada seseorang telah melayangkan perutusan di kotak emel ku..dan aku nak kongsi dengan semua...

****************************************************************

Sekadar catatan mengenai wanita yang merupakan makhluk terindah dan istimewa..wanita juga sangat kompleks dan sukar di jangka sehingga banyak hal yang boleh diuraikan mengenainya, berikut di senaraikan 15 hal mengenai wanita, namun 15 hal itu masih belum cukup untuk menggambarkan wanita.

  1. Wanita boleh memaafkan suatu penghianatan suaminya, tetapi dia tidak akan boleh melupakannya.

  2. Kecantikan wanita tidak berarti apa-apa dibandingkan dengan kemuliaan akhlak dan perilakunya.

  3. Sebelum nikah, wanita hafal seluruh jawapan dan sesudah nikah dia hafal seluruh pertanyaan.

  4. Barangsiapa menikahi wanita karana hartanya, maka dia telah menjual kemerdekaannya.

  5. Cincin pernikahan adalah cincin termahal di dunia, karena mengharuskan pemberinya untuk mengingatkan harganya setiap bulan tanpa henti.

  6. Wanita adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, lelaki bermalam dalam kegelapan.

  7. Wanita sangat berlebihan dalam mencintai dan membenci, serta tidak mengenal setengah-tengah.

  8. Wanita selalu tergolong manusia halus dan lembut hingga dia menikah.

  9. Wanita ketawa jika dia mampu dan akan menangis jika menginginkan sesuatu.

  10. Pudarlah kebahagiaan seorang wanita jika dia tidak dapat menjadikan suaminya menjadi teman yang termulia.

  11. Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan didalam mengingat peristiwa yang menyebabkan dia menangis.

  12. Tidak mungkin seorang lelaki hidup bahagia tanpa didampingi oleh isteri yang mulia

  13. Bagi lelaki, yang terakhir kali mati ialah jantungnya dan bagi wanita adalah lidahnya.

  14. Wanita pada umumnya takut akan tiga hal: tikus, munculnya uban dan wanita-wanita cantik yang akan menjadi saingannya

  15. Isteri yang bersikap jujur dan setia kepada suami meringankan setengah beban kehidupan suaminya.



nota kaki: kepada semua wanita...selamat menyambut hari wanita..

Monday, March 7, 2011

Review - The Mechanic


Dah lama rasanya tak mengunjungi GSC kat Alamanda, jadi minggu lepas usha2 movie apa tengah tayang nak pi tengok. Lepas buat mesyuarat tingkap bersama ahli2 yang nak pi wayang sekali, kami pun buka la laman web GSC untuk book tiket. Oleh kerana sorang ahli mesyuarat dah kawin dan kena balik amik anak + masak, maka kami 3 orang yang belum ada komitmen ni pun pilih nak tengok cerita 'The Mechanic' yang konon2 banyak aksi dengan kategori 18 lagi tuh, pilih tempat duduk pun memang dah cantik, kiranya nak menonton dengan bersungguh2 la ni.




Oke..di pendekkan cerita, The Mechanics ia berkisar tentang seorang yang bekerja sebangai pembunuh upahan (si hero la yang dipanggil bishop oleh ahli sindiketnya) yang kerjanya mestilah bunuh2 orang kan. Satu hari tu dia di arahkan bunuh salah seorang ahli kumpulan dia sendiri yang sangat baik la dengan dia namanya henry. Bila bishop ni dah bunuh henry dia macam ada rasa bersalah, so dia amik anak henry nama steve ni untuk di latih jadik pembunuh profesional cam dia juga. Tapi si steve ni pulak dasar bengap sangat, selalu je kantoikan misi dorang sampai yang patutnya lancar je jadi kucar kacir + tunggang terbalik, tapi bishop ni sabar je, tak kisah pun, dia layankan aje.

Bishop aka athur

Satu hari, bishop dapat tahu henry ni tak salah, kiranya ada komplot la saja2 nak bunuh dia, so bishop plan nak balas dendam. Tengah siap2 nak buat sesi pembalasan, steve ni jumpa pulak pistol bapak dia yang bishop simpan. Jadi diam2 dia pun plan nak bunuh bishop pulak.


si steve yang sengal

Di pendekkan cerita lagi, lepas watak orang jahat tu mati (mati dengan senang pulak tu, tak de cabaran langsung nak bunuh orang jahat ni), si steve pun jalankan plan nak bunuh bishop, tapi akhirnya dia yang mati..bishop hidup je..tu la akibatnya kalau ada hati nak nak lawan cekgu kan...nak tau cane leh jadik cam tu...sila la pegi tengok cite the mechanic.


Penilaian aku.
30 minit pertama - bosan + ngantok
lepas 30 minit - aksi2 yang tak berapa best nak layan, kira tahap biasa2 je la
ending - aku termanggu-manggu sambil berkata 'laaa...cam ni jak ceritanya'


so aku bagi bintang 1.5 daripada 5..haha kejamnya aku...


nota kaki: agak-agak korang faham tak teknik penceritaan aku tu..bila aku baca balik aku pun macam tak faham...lalalalala

Sunday, March 6, 2011

Mari mengundi


Hari ni hari mengundi untuk DUN N27 Merlimau dan DUN N28 Kerdau..proses pengundian dah bermula seawal jam 8.00 pagi tadi...buat pengundi-pengundi yang berdaftar di kedua2 DUN tu jangan lupa pergi mengundi dan buatlah pilihan yang bijak...jangan buat kacau pulak yee...kekalkan sikap sopan dan berhemah, kita kan rakyat Malaysia yang berbudi bahasa...


Calon-calon yang bertanding

DUN 27, Merlimau
Roslan Ahmad, 44 (BN) vs Yuhaizad Abdullah, 38 (PAS)

(updated 8.30pm; Keputusan)
Roslan Ahmad, BN = 5,962 undi
Yuhaizad Abdullah, PAS = 2,319 undi
Roslan Ahmad, BN menang dengan Majoriti 3,643 undi

DUN 28, Kerdau
Syed Ibrahim Syed Ahmad, 44 (BN) vs Hassanudin Salim, 43 (PAS)

(updated 8.12pm; Keputusan)
Syed Ibrahim Syed Ahmad, BN = 5,060 undi
Hassanudin Salin, PAS = 2,336 undi
Syed Ibrahim Syed Ahmad, BN menang dengan Majoriti 2,724 undi


oke...pengundi2 di Merlimau dan Kerdau dah buat pilihan, yang menang harap buat kerja dan tunaikan segala janji...yang lain2 boleh jalani hidup macam biasa...tak perlu gaduh2 sape menang sape kalah

Saturday, March 5, 2011

Cerita Kreatif Aku Pasal BEN ASHAARI

1st time nak join bloglist inchi Ben..layan je la ceriteraku setelah bersusah payah mempraktikkan ilmu karang mengarang yang dah lama tinggal..


Pada suatu hari di waktu cuaca suam-suam kuku dan aku sedang malas untuk membuat aktiviti di luar rumah maka aku pun bersuka ria dengan berjalan-jalan di alam maya, almaklumlah semangat pun tengah berkobar-kobar nak berblog setelah lebih setahun blog tu terbiar dan di tumbuhi semak samun.

Jalan punya jalan punya jalan sambil membuat tinjauan ala-ala YB, Nampak ramai sangat blogger yang bercerita dan memaparkan tentang blog seorang yang bernama BEN ASHAARI, wah..glamer sungguh beliau, terfikir pulak aku siapakah beliau nih...pelakon, penyanyi, majistret, doktor?????..maka jari jemari ni pun gatal jek nak tekan link ke blog beliau..

masuk je kat muka depan blog tu terus nampak header ‘bersantai bersama Ben Ashaari” dengan gambar ala-ala macho beliau. Lepas tu kelihatan pulak jumlah pengikut yang hampir mencecah 10,000 orang!!!!! (sekarang dah lebih 10,000), belum lagi jumlah yang bersantai di page beliau sentiasa 2 angka (kat blog aku nak nampak sorang on9 pun susah..dedown jap) Walla, gila hebat beliau ni...bila aku baca entri-entri beliau yang banyak memberi nasihat dan tips kepada blogger-blogger baru aku memang terus ‘like’ blog beliau dan letak kat page aku supaya senang nak tengok tiap kali inchi Ben ada entri baru. Kat dalam blog inchi Ben ni pun banyak cerita-cerita yang cantik, menarik dan tertarik untuk di baca di kala masa senggang, nak merayau-rayau kat dalam blog inchi Ben pun senang tak de la aku sesat nak mencari jalan pulang kalau dah merayap klik sana sini.....pendek kata susun atur blog inchi Ben ni memang mesra pengguna.... oh ya lagi satu, kat blog ni pun ada link ke dapur tanpa sempadan yang sentiasa memberikan resepi-resepi yang marveles...ooo laaa...pokoknya, daunnya, akarnya, rantingnya....... memang TERBAEK la!!!!!

nota kaki: kena wat entri pasal blog inchi Ben ke pasal inchi Ben ek....rasanya tak salah konsep kot..huhuhu

Friday, March 4, 2011

Satu pasangan bercerai setiap 15 minit


Rekod JAKIM: Setiap 15 minit satu pasangan bercerai.

Purata pasangan Islam yang bercerai di negara ini mencatatkan rekod mengejutkan iaitu satu pasangan setiap 15 minit. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim berkata angka itu di perolehi berdasarkan rekod JAKIM pada tahun 2009.

Menurut beliau, statistik penceraian itu terus menunjukkan peningkatan saban tahun dan ia mencetuskan kebimbangan mengenai keharmonian rumah tangga terutanya dalam kalangan golongan muda

Beliau berkata, kebanyakan kes penceraian berlaku di sebabkan pasangan suami isteri tidak begitu menghayati kehendak ajaran agama dalam melayari kehidupan rumah tangga termasuk menunaikan tanggungjawab sebaik mungkin.

"Masalah ini mungkin disebabkan peredaran masa yang memaksa mana-mana pasangan mengambil jalan mudah menamatkan ikatan perkahwinan mereka.


******************************************************
Dapat tahu pasal berita ni masa tengah bersiap-siap nak pegi kerja pagi tadi, macam biasa buka TV tengok Malaysia Hari Ini. Sambil-sambil bersiap bole juga tau kisah-kisah terkini yang menghiasai dada2 akhbar semasa. Terkejut juga bila Wardina (pengacara MHI) sebut berita sebegini. Sangat ramai rupanya kisah cerai berai yang dah jadi kat Malaysia. Kalau 15 minit satu pasangan bercerai, sejam dah 4, sehari dah 96 pasangan, maknanya setahun 34,560 pasangan bercerai...Masya Allah.....biar betul....

Masa dalam perjalanan ke pejabat naik Nadi Putra yang tengah pasang Suria fm, topik pagi ni pun dorang bincang pasal masalah ni, sempat la dengar sorang pemanggil lelaki membuat sesi luahan perasaan, katanya isterinya selalu selalu sangat minta cerai bila dorang gaduh, dalam 2 tahun kawin lebih 9 kali minta cerai, bila dah tak tahan sangat dia pun ceraikan je la....aku nak komen panjang-panjang pasal benda ni pun tak reti pulak coz tak de pengalaman, cuma rasa sangat tak faham bila sebelum kawin bercinta bagai nak rak sampai 5-6 tahun, kenduri buat besar-besaran tak ingat sampai sanggup buat pinjaman segala bagai. Kawin tak sampai 2 tahun dah bercerai, pinjaman pun tak habis bayar lagi. Yang jadi mangsa, macam biasa.....anak2..

nota kaki: talak...perkara Halal yang paling di benci Allah.

-sumber: utusan malaysia-

Wednesday, March 2, 2011

Goyang berhibur


Rancangan 360 kejap tadi memang membuatkan aku terfikir tentang fenomena suka berhibur di kelab2 malam terutamanya di kalangan anak2 remaja kita. Budaya clubbing di rasakan sudah menjadi perkara biasa terutamanya di kalangan anak2 muda. Dari umur seawal 15 tahun dah mula berpeleseran di kelab-kelab malam mencari hiburan dengan alasan yang tidak munasabah. Zaman2 aku muda2 dulu umur 15 tahun ni masih main teng teng ngan polis sentri lagi, tapi budak2 zaman sekarang....alahai.....dengar cakap2 budak-budak tu macam tak bersalah langsung, 'sajak' jek dorang ketawa2 gediks macam la dah harumkan nama negara. Kalau bagi penampar sedas dua memang sedap tu..

ada antara temubual wartawan2 360 dengan subjek2 semalam yang memang sentap je aku dengar

Remaja (bawah 20 tahun)
  • cakap dengan mak ada tuisyen, study kat rumah kawan
  • club2 macam ni ramai orang2 muda je pegi, kalau kami tak datang tak meriah la kan
  • pergi club kot, mestilah bangga
  • kalau dalam seminggu tak datang club rasa menggelupur duduk kat rumah
  • datang club nak hilangkan tensen
  • club tu dah macam rumah kedua
  • clubbing tu dah namanya untuk enjoy, memang untuk berhiburla

* yang cakap bangga tu memang aku rasa nak bagi tapak kaki je kat muka dia, siap gelak2 gumbira lagi


pengunjung kelab dangdut (golongan lanjut usia tak sedar diri)
  • bayaran GRO RM40 satu jam
  • dalam sebulan habis dalam RM3000 nak bayar pompuan, minum2 lagi, tapi banyak untuk bayar pompuan la
  • nak mencari teman untuk bermesra, pompuan2 dangdut ni boleh pegang2, lebih daripada tu pun bole
  • orang rumah saya tahu saya keluar tapi tak tahu saya pegi dangdut
  • kalau dah masuk sini bab minum2 tu harus la kan

* alahai pakcik, bawak-bawaklah bertaubat, daripada pegi dangdut tu baik pegi dengar ceramah kat surau ada gak faedahnya.


Terkedu gak aku sekejap...Walaupun kita nak sangat mencapai taraf negara maju tapi jangan lah budaya yang tidak elok turut kita serap dan jadikan cara hidup. Mungkin adalah yang kata aku ni kolot ke, ketinggalan zaman ke, tak kesahlah yang penting pada aku budaya clubbing2 hanya membawa kepada kerosakan dan keruntuhan anak bangsa...

Teh dan Anda


Teh sememangnya minuman yang amat di gemari oleh rakyat Malaysia. Teh tarik di waktu pagi, teh o ais limau di kala tekak kering, teh ais, teh hijau malahan nak diet pun minum teh. Tahukah anda secawan teh mengandungi 30-40 mg kafein iaitu lebih rendah berbanding kopi. Tapi teh yang dah di campurkan dengan pelbagai bahan tiruan seperti pewarna, gula yang sangat banyak atau susu sudah kurang khasiatnya, malahan boleh membawa penyakit seperti kencing manis la pulak. Jadi kekalkan rupa asal teh untuk mendapat khasiat yang lebih. Oleh kerana ramai yang suka sangat minum teh ni, pe kata ambil tahu serba sedikit tentang khasiat teh yang anda minum:-


  1. Teh dapat membantu melancarkan pengaliran darah. Mereka yang meminum teh (teh O ye) paling kurang dua kali sehari mempunyai risiko yang kurang untuk di serang penyakit jantung.

  2. Teh dapat menguatkan tulang. Mereka yang mengamalkan pengambilan teh lebih dari 10 tahun akan mempunyai tulang yang lebih kuat.

  3. Teh meningkatkan aktiviti antioksiden di dalam darah, membantu mengelakkan sakit jantung dan kanser. Di negara Jepun dan China, mereka mempercayai bahawa minuman teh bersama hidangan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser.

  4. Teh juga berupaya menyerang bakteria yang boleh menyebabkan penyakit gusi selain memperkuatkannya.

  5. Teh dapat mempertingkatkan sistem pertahanan tubuh badan.

  6. Teh tidak mempunyai sebarang kalori KECUALI teh yang di tambah gula atau susu.

  7. Teh hijau mampu meningkatkan metabolisme badan dan mampu untuk membakar kalori sehingga 70-80.

  8. Minum teh dapat melambatkan sel penuaan. Kesan antipenuaan yang terdapat dalam daun teh adalah 18 kali komposisinya daripada vitamin E.

  9. Teh juga mempergiatkan enzim sistem "detixification" di dalam limpa, membantu menyingkirkan bahan-bahan kimia yang tidak dikehendaki oleh tubuh serta membantu melindungi asteri.

  10. Ia juga berupaya untuk menghalang darah beku dan juga mengurangkan risiko serangan stroke.

nota kaki: kurangkan manis dalam minuman, tambahkan manis dalam senyuman.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NoReason: Baca ini juga

Contengan Ku

#MH17 (2) #PrayForMH370 (4) 1001 Kisah (37) 1Malaysia (3) 2015 (2) 2016 (1) Ahmad Ammar (1) Alamanda (1) Aman Palestin (1) Annabelle (1) Anugerah (2) Artis (8) Award (1) banjir (1) bbplus (2) Biasiswa (1) blouse (1) Bola (2) Book Fair (1) Botani (1) Bowling (1) Cadbury (1) casual (1) Catuan air (1) Celcom (1) cheese cake (1) Cita Citata (1) Coklat (2) Contengan (60) Corat coret (6) Corat-coret (97) Cuti (6) Dangdut (1) Dilwale (1) DNA Babi (1) Drama (4) dree (1) ebiet (1) ekzema (1) English Corner (3) ePRIX (1) exam (1) fesyen (1) Filem (19) flawless (1) FormulaE (1) Friend Request (1) GA/Contest/Segmen (3) Gadjet (8) Games (3) GAZA (1) gempa (1) Gossip (2) Gula Hangus (2) Hal Ehwal Belog (14) Hal Ehwal Kereta (2) hamil (1) Hanez Suraya (1) Hangat (1) Hantu (1) Haram (1) Hijrah (1) Hollywood (1) Hotlink (1) Hunger Games (1) Ikan (1) Iklan (1) imigresen (1) Indonesia (2) Info (35) Inovasi (2) Jalan-jalan (13) jjcm (5) Kampus (2) Kehidupan (18) Kek (2) Kelakar ke (12) Kerajaan (1) Kerja (7) Keselamatan siber (1) Kesihatan (7) Kisah Dongeng (1) Kisah Masyarakat (10) Lady Driver (3) Lagu (11) Life (3) LIMA (1) Lirik (10) Luahan Perasaan (12) Macam-macam ada (12) madah (1) Makan (34) Marine Essence (1) Masak-masak (20) Maxis (1) medan selera (2) melancong (1) Melur Jelita (1) Memandu (1) Merdeka (1) Mewangi (1) MH370 (4) myBIZ (4) Nasi (2) Negara (2) NICE (2) Niece (2) NOVEL (8) Nuffnang (1) nukilan (1) online (2) pakaian (1) Pameran (3) Panduan (2) Pasar malam (1) passport (1) PATI (1) penipuan (1) Peperiksaan (1) Persidangan (1) Pesta Buku (2) Petua (3) Piala Malaysia (1) Politik (5) Postpaid (1) pregnant (1) Prepaid (1) program TV (11) PTD (1) Puasa (3) puding (2) Pulau (1) Putrajaya (5) Rakan blogger (1) Ramadan (1) Ramadhan (23) RASA (1) Raya (12) Rekreasi (2) Renew (1) Resepi (23) review (7) Riadah (2) Sabah (1) Sains (2) Saintis (2) Seafood (1) Selawat Perdana (1) Selfie (1) Semasa (5) Senyum (5) shopping (1) Sinetron (1) Skandal (1) skin solution (1) SPA (1) SPAM (1) SPAN (1) Stacy (1) steamboat (1) STG (1) Suka-suka (11) Sukan (7) Syabas (1) Taman (2) Tarakan (2) Tazkirah (2) Teka-teki (2) Teknologi (1) tempat makan (3) The 5th Wave (1) Tiga Rasa (1) Tips (4) Tiramisu (1) tomato (1) tradisi (1) Travelog (5) Uji minda (3) UTM (3) Video (2) Walimatul urus (2) Wanita (2) Warna (4) Wordless (17) zalora (1)